Direktlänk till inlägg 27 maj 2014

EM i Azerbaijan, Baku

Av Kristina - 27 maj 2014 10:55

Nu är jag hemma efter denna resa. Borta bra men hemma bäst! Ett väldigt sant ordspråk :-) och det stämmer in bra på denna resan.

När vi kom fram till Baku flygplats så väntade en taxi på oss utanför dörrarna. Men den tog vi oss till Emerald Hotell. När vi åkte förundrades man hur det va. Det var lyx ena stunden, med jättefina staket och hus. Och i nästa stund såg man ett ruckligt hus som inte alls va något att ha. Det va sådana kontraster som man inte har här i Sverige.

Väl framme vid hotellet såg vi att detta inte var något ruckel iallafall. Det va ett jättefint hotell.

Knappt någon kunde engelska där nere så jag kände mig ganska duktig med den engelska jag kan.

Väl uppe på hotellrummet så sjönk man ihop som en liten sten. Från att ha börjat min resa från Gränna (va där på ett medeltidsevent, Löv och Lust) så kom Andreas och Alexander kl 10.30 och plockade upp mig. Runt kvart över 3 va vi uppe på Arlanda. Och ganska direkt träffa vi Krigge :-) Vi checkade in våra väskor och då kom Ann och Ronny så då va vi som skulle åka tillsammans samlade. Kl 17.25 lämnade vi Sverige för att via Istanbul, där jag fick prova på min engelska första gången då en tjej kom och satte sig jämte mig. Hon var från Taiwan. Hon berättade om att hon hade varit i Istanbul och turistat men nu va på väg hem. Ungefär vid halv 2 på natten åkte vårat plan till Baku. Vi kom dit vid 5 tiden på morgonen. Trötta va vi...

När vi kom till hotellet sov vi till kl 14 ungefär. Och då åkte jag, Andreas, Alexander och Krigge in till centrum som låg ca 15 min med taxi från hotellet.

När man åker taxi i Baku så får man verkligen lära sig att släppa kontrollen. Det finns inget du kan göra åt. Dem åker som skållade små råttor. Och när man har 7 filer att samsas om tycker man att det kunde räcka. Men inte då. Då ska man åka 11 bilar i bredd och tuta så mycket du bara orkar :-) Taxisarna körde om tex utryckningsfordon med sirenerna på. En helt galen trafik men det var ingen som krockade under tiden vi var där iallafall. Men det var tydligen en kvinna som hade blivit ihjälkörd utanför arenan en dag. Men det hade man ju läst om att man inte skulle ge sig ut och gå i trafiken. Ibland var vi ju tvungna att gå men vi tog oftast taxi. När vi kom tillbaka till hotellet tex bad man om att de skulle köra så att man slapp gå över gatan. Och det var aldrig några problem.

kursiv textHär ser man vilka kontraster det va.

kursiv textVårt hotell utifrån

kursiv textVårt hotell inne. Receptionen

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Kristina - 10 maj 2021 18:20

Är det livet som betalar tillbaka nu tros? Nu mår jag faktiskt riktigt bra! Jag är lugn i själen, min medicin funkar bra, har en pojkvän som Älskar mig. Är i skrivande stund hos en kompis och har det fantastiskt bra. Jag ska hjälpa henne att fl...

Av Kristina - 31 mars 2020 21:38

Det är ju som det är just nu... Dom ringde från förskolan idag och sa att jag måste hämta Emelie. Vi, jag och Mats (Mats är ju Emelies Pappa och även om vi inte är tillsammans så har vi ett gemensamt barn som vi försöker att vara så bra föräldrar ti...

Av Kristina - 29 mars 2020 13:46

Det här med att uppdatera bloggen har ju inte gått så bra. Men vi försöker igen. Ska äta lite nu. Sen får vi se vad som händer. ...

Av Kristina - 30 december 2018 23:55

Nu tänkte jag drömma mig tillbaka och minnas lite hur det va förr om åren då vi åkte till Mormor och Morfar direkt efter vi firat jul hos farmor.   En typisk julafton   Man steg upp hemma i Bankeryd. Gjorde sig iordning. Åt frukost, men inte ...

Av Kristina - 13 september 2018 14:54

https://nyckelen.blogspot.com/2009/09/nu-orkar-jag.html?m=1

Ovido - Quiz & Flashcards